Huskeliste
Gode tips
Når vi flytter, er der rigtig mange ting, vi skal have styr på, og derfor er det en rigtig god idé at lave en huskeliste ved flytning. Der er så mange forskellige ting at tage stilling til, og mange praktiske ting der skal gøres. Meget kan blive glemt i øjeblikkets hektiske momenter, så din huskeliste til flytningen er et effektivt og praktisk arbejdsredskab, du kan vende tilbage til igen og igen, og krydse ting af, eftersom du får dem udført. Det at flytte er lidt af et projekt. Vi har også udarbejdet en flytte hjemmefra liste.
Derfor er det altid en god idé at udarbejde en huskeliste ved flytning. Med en overskuelig oversigt over alt det, som du skal huske at gøre, kommer du langt lettere gennem projekt “flytning”. Det kan være svært at komme i tanke om alle de ting, som man skal huske ved en flytning. Derfor har vi sammensat en guide til at lave en flytning huskeliste.
Indhold:
- Melde flytning
- Indkøb af flyttekasser og bobleplast
- Nedpakning og oprydning af dine ejendele
- Melde flytning til det offentlige
- Flyttesyn og aflæsning af forbrug
- Rengøring og maling ved fraflytning
- Foretage eventuelle ændringer i forsikring
- Eventuel rengøring og maling af den nye bolig
- Depotrum
- Trailerbooking
Hvad skal jeg huske når jeg flytter?
Du skal ikke kun huske at tømme din ejendom, herunder dit loft og dit kælderrum. Du skal også efterlade din bolig i en pæn tilstand, så den fremstår indbydende til de kommende ejere eller lejere. Navnet på postkassen skal tages af, og du kan med fordel efterlade din nye adresse til nye personer, så de kan eftersende din post til dig. Alt dette kan du skrive på din huskeliste flytning, så intet forbliver glemt.
Listen er lang, når du skal flytte. Flytter du til udlandet, er der endnu flere ting at tage højde for. Det kan f.eks. være: visum, opholdstilladelse, vacciner, regler for at indføre husdyr, bankoplysninger osv. Her kan du blandt andet læse mere om at flytte fra Sjælland til Jylland/Fyn.
En huskeliste ved flytning kan f.eks. indeholde følgende punkter:
- Indkøb af flyttekasser og bobleplast
- Nedpakning og oprydning af dine ejendele
- Trailerbooking
- Leje af lagerhotel
- Melde flytning til det offentlige
- Flyttesyn og aflæsning af forbrug
- Eventuelle ændringer i ansøgning om boligstøtte
- Rengøring og maling ved fraflytning
- Foretage eventuelle ændringer i forsikring
- Eventuel rengøring og maling af den nye bolig
- Indkøb af ting som møbler til den nye bolig
- Navn på postkasse ved den nye bolig
Melde flytning
Når du flytter, skal du huske at melde flytning både til din kommune, og til de forskellige firmaer, som du har aftaler med. Det kan du med fordel skrive ned på din liste, således at du ikke kommer til at overse nogen eller noget. Det er vigtigt, at dit forsikringsselskab bliver informeret om, at du har personlige ejendele opbevaret, så du er dækket via din indboforsikring, hvis uheldet mod forventning skulle opstå. Husk løbende at gennemgå din huskeliste, så du hele tiden er på forkant med alle dine opgaver i forbindelse med din flytning. Din flytte huskeliste er dit vigtige arbejdsredskab i din flytteproces.
Du kan til enhver tid hurtigt og let melde din flytning online med NemID på Borger.dk – sværere er det ikke! Husk, at din flytning skal meldes senest 5 dage efter, at du er flyttet. Det at du melder din flytning hos Borger.dk, betyder at den bliver meldt til folkeregistret, som sørger for at skifte den mange andre steder. Dog kan der være steder, hvor du selv skal melde flytning til. Det kan f.eks. være til din arbejdsgiver, diverse abonnementer, tandlæge og forsyningsselskaber.
Indkøb af flyttekasser og bobleplast
Uanset, om du selv står for flytningen, eller du har et professionelt flyttefirma med ind over, er det vigtigt, at du pakker dine ejendele korrekt. På den måde sikrer du dig, at de er nemme at håndtere, og at transporten til destinationen foregår gnidningsfrit.
Det kan du gøre ved at investere i nogle gode flyttekasser af en kraftig og robust kvalitet, som kan holde til eventuelle stød og slag, uden at indholdet går i stykker. Glas og porcelæn, spejle, musikanlæg, tv, spillekonsoller etc. skal pakkes forsvarligt for at undgå skader. Sørg derfor for at have rigelig af bobleplast, bølgepap og store tæpper til rådighed. Det er et must på god flytte huskeliste.
Nedpakning og oprydning af dine ejendele
En flytning er alletiders anledning til at gennemgå alle dine ejendele. I processen dukker der garanteret ting og sager op, som du havde glemt alt om. Så er tiden måske kommet til at tage et realistisk kig på dem og vurdere, om de skal med videre i dit liv?
Inden du begynder at pakke ned, er det en god idé at sortere i dit indbo og tænke over, hvad der skal i hvilke flyttekasser. Pak efter indhold og gerne rum, og markér det på kasserne med en kraftig, permanent tusch og i en læsbar skrift på både sider og ender. Så ved både du, dine hjælpere og eventuelt det flyttefirma, som skal flytte for dig, hvor kasserne skal hen.
Melde flytning til det offentlige
Du har pligt til at melde flytning til folkeregistret senest fem dage efter, at du har skiftet bopæl. Det foregår digitalt på borger.dk. Flyttedagen er den dag, hvor du reelt er flyttet ind i din nye bolig. Du kan tidligst melde flytning fire uger før, at du skifter din adresse. Du behøver ikke at gå på posthuset for at melde adresseændring til Postnord. Det sker automatisk via folkeregisteret på kommunen.
Det er absolut et punkt, som er vigtigt at have styr på, og derfor mangler det selvfølgelig heller ikke på din flytte huskeliste fra Boxdepotet.
Flyttesyn og aflæsning af forbrug
Et flyttesyn, også kaldet et fraflytningssyn, er et syn, hvor lejer og udlejer sammen gennemgår lejemålet for at fastslå, i hvilken stand det er. Det vil så resultere i en fraflytningsrapport, hvor de fejl, mangler og eventuelle skader, der er i boligen, figurerer.
Det er vigtigt, at du kontakter de forsyningsselskaber, hvor du har en aftale, og melder flytning. Aflæs dit forbrug af vand, varme, el og gas, og overhold de deadlines, som forsyningsselskaberne har for at indberette disse. Det er et vigtigt punkt på en god flytte huskeliste. Overholder du nemlig ikke tidsfristen for indberetning af forbrug, anslår mange selskaber selv dit forbrug, og det koster ofte et rykkergebyr. Det er ærgerlige penge at skulle betale.
Rengøring og maling ved fraflytning
Det er en god tommelfingerregel at efterlade boligen, som du fraflytter, i samme stand, som den var ved indflytningen. I forhold til istandsættelse og herunder maling, gælder der de regler, som er nedfældet i din lejekontrakt. Gennemgå den i god tid, inden du fraflytter, og kontakt evt. din udlejer, så der er rene linjer omkring dette. En flytte huskeliste gør livet mere enkelt og flytningen mere overskuelig, også på dette punkt.
Foretage eventuelle ændringer i forsikring
Det er en god idé at tage kontakt til dit forsikringsselskab for at forhøre dig om eventuelle fremtidige ændringer i din indboforsikring ved flytning. Skal der ske justeringer i dine forsikringer, er det vigtigt, at forsikringsselskabet er bekendt med informationer om din fremtidige boligtype og det område, som du tilflytter.
Det er et punkt, som den praktiske flytte huskeliste fra os til dig, sikrer dig, er på plads.
Eventuel rengøring og maling af den nye bolig
Hvad enten din nye bolig er i tip top stand og indflytningsklar eller skal have den helt stor tur med istandsættelse og maling, foretrækker mange at sætte tid af til en mere eller mindre grundig rengøring. Sørger du for at få det gjort, før du flytter ind, kan du stille dit indbo på plads med det samme og undgår at skulle bruge tid og kræfter på det senere.
Med Boxdepotets flytte huskeliste gør du din flytning overskuelig.
Gør dig selv den tjeneste at sætte lidt tid af til at supplere listen med dine egne punkter. Det betaler sig ikke kun i sidste ende, men helt bestemt også undervejs i processen. Herved får du en personlig tjekliste, som du kan frekventere regelmæssigt, inden de mange praktiske gøremål tårner sig op og risikerer at stresse og frustrere dig.
Det er flytning gjort enkelt.
Depotrum
Når vi flytter, er det ikke altid, at der er plads i din kommende bolig til alle dine ting, og er du ikke klar til at skille dig af med nogle af de sager, som du ikke kan få plads til i din nye bolig, kan du med fordel leje et billig depotrum hos os Boxdepotet. Vi har afdelinger i Aarhus, Horsens, Hedensted, Otterup og Assens på Fyn, så bor du i omegnen af disse geografiske lokationer, kan du med fordel benytte dig af Boxdepotet’s fantastiske opbevaringsmuligheder.
Boxdepotet tilbyder billige depotrum, til dig der f.eks. mangler plads til opbevaring under en flytning. Du kan leje et rum, som passer til netop dine behov – vi har mange forskellige størrelser. Du kan bruge vores rumberegner til at se størrelsen på de forskellige rum og hvad de koster.
Trailerbooking
På din liste over hvad skal man huske, når man flytter sine ting på et lagerhotel, kan du med fordel notere, at når du lejer et depotrum hos Boxdepotet, får du helt gratis adgang til at låne en trailer til både din ud- og indflytning. Det er en blandt mange af de forskellige services, der tilbydes hos os.